Wellington verkennen dag 1

6 januari 2018 - Wellington, Nieuw-Zeeland

zaterdag 6 januari 2018

Vanmorgen lekker uitgeslapen in ons hotel James Cook want in het weekend is de ontbijt tijd met een 1/2 uur verlengd. We gaan vandaag met name de historische gebouwen in het centrum bekijken en het voordeel is dat dit allemaal op loopafstand is. Het ontbijt buffet was goed verzorgd en we hadden zelfs kaas, ham en salami. Alleen bij het brood bleef het bij toast. We gaan eerst de oostkant van het centrum verkennen en zakken dan af naar het winkelgebied om te kijken of we nog een handdoek en een zaklamp kunnen scoren die we nodig hebben bij ons bezoek aan het Kapiti Island. We hebben daar een Lodge met een stapelbed, maar zonder verdere voorzieningen. We hebben een centrale toilet en douche voorziening met een  waterbeperking, maar dat hebben we al eerder meegemaakt. Hier in NZ heb je als je afgelegen zit de verplichting voor een eigen water voorziening in opvangtanks. Hier wordt het regenwater in opgevangen en dan gefilterd, dat levert een goede kwaliteit van water. Vanmorgen wakker geworden met zon ondanks de slechtere voorspelling, dus we kunnen de korte broek gewoon weer aan  alleen waait het behoorlijk. We nemen toch de regenjassen voor de zekerheid mee in de rugzak. We lopen onze straat The Terrace af richting Bowen Street want daar gaan we de parlements gebouwen bezoeken. We doen eerst de nieuwe gebouwen en daarna het the Old Parlements gebouw. De nieuwe parlementsgebouwen bestaan uit diverse type gebouwen, de eerste die je ziet is rond en heeft de vorm van een kerncentrale oven. Volgens de informatie heeft het de vorm van een Bijenkorf en heet daarom ook Beehive en is gebouwd in 1979. De tweede is langwerpig en heeft een neoklassieke Engelse stijl en komt uit 1922. We zijn van de ene kant naar de andere kant gelopen en kwamen daarbij langs het Turnbull house waarin een library is gevestigd. We konden vandaag helaas nergens naar binnen. We hebben de  mazzel dat de zon schijnt en dat geeft toch betere foto’s dan een grijs gebouw met een grijze lucht. De ruimte rondom de gebouwen zijn ruim aangelegd met veel groen. Naast het parlementsgebouw zit de parlementaire bibliotheek uit 1899 in een volgens het capitool boekje victoriaanse stijl, prachtig gebouw met een mooie tuin ervoor. We zijn teruggelopen, want we zijn nog op zoek naar het Old parlementsgebouw. We begrijpen nu waarom deze stad vaak Windy Wellington wordt genoemd, want het waait nog steeds en dat maakt het in de schaduw onaangenaam. Verder werd eerder Dunedin heuvelachtig genoemd, nou Wellington gaat ook op en neer omdat vlak land beperkt was is men op de heuvels rondom de haven gaan bouwen. Old gouverments building komt uit 1870 en is volledig uit hout gebouwd, het lijkt steen maar alles wat je ziet is hout. Het is het grootste houten gebouw op het zuidelijk halfrond. Het komt waarschijnlijk voort uit aardbeving ervaring, dat je beter gebouwen uit hout kunt bouwen want dit kan schokken en trillingen beter weerstaan dan beton of metselwerk. Na enig zoekwerk bleek die aan de Lambton Quay te zitten en hadden wij het nog niet herkend. Het is een prachtig gebouw met veel details en is tot 1990 in gebruik geweest  als overheidsgebouw, toen is het gerestaureerd en is het de campus geworden voor rechtenstudenten. Aan de Lambton Quay zijn voor het Old parlementsgebouw nog twee moderne witte beelden aangebracht. Hierna zijn we weer omhoog gelopen en naar de Wellington Cathedral of St Paul gelopen, dit is de moderne uitvoering die in verschillende fasen is gebouwd en in 1998 is afgerond. Strakke kerk met unieke gebrandschilderde ramen uitgevoerd in glas in lood. Het heft een orgel met 4000 pijpen en een modern mozaïek achter het altaar. Het is de opvolger van de Old St Paul  Cathedral die twee straten verder staat toen deze te klein weer. We zijn hier meteen naar toe gelopen om het verschil goed te kunnen zien. De Old St Paul is een volledig houten kerk uit 1870 en is daarom een sfeervolle kerk. We hadden een kwartier om deze kerk te bezichtigen, want er zou een officiële eredienst voor genodigden gehouden worden. Wij vonden dit allebei een zeer unieke kerk die een beetje doet denken aan de staafkerken die we in Noorwegen hebben gezien. Nadat we dit bezoek moesten afronden zijn we naar het winkelgebied op de Lambton Quay gelopen en hebben op,een plein is koffie en een muffin gegeten. Vervolgens de Lambton Quay heen gelopen tot aan het vertrekpunt van de tram (Cable Car) naar de heuvel boven de stad. We waren nog niet geslaagd voor onze boodschappen. Gelukkig was het niet zo druk als bij de Peaktram in Hongkong, we konden een kaartje kopen en gelijk mee omhoog.  Het is een route uit 1902 om de buitenwijken met de stad te verbinden en in 1933 omgebouwd naar een elektrische versie. De cable car  heft 3 station, maar eigenlijk is alleen het eindpunt in gebruik. Hierboven heb je de botanic garden, het Observatory voor sterrenkunde en heb je een fraai uitzicht over de stad en haven. Het is een tuin die is aangelegd in 1868 en bestaat uit een inmiddels beschermd inheems bos en een grote planten verzameling. Ook zijn er 30.000 tulpen die in het voorjaar/ vroege zomer bloeien wat er heel mooi moet uitzien, maar nu uitgebloeid waren. Verder zijn er de rose garden en het begonia house.  We hebben al wat Botanische tuinen gezien maar deze is werkelijk fantastisch ook qua omvang en is aangelegd op de hellingen rrondom de cable car halte. Midden op staat het observatory. We hebben de hoofdroute gevolgd met hier en daar wat zijpaden om iets nog beter te zien, het was mede door het mooie weer een mooie en leerzame wandeling. De foto’s laten het verhaal veel beter zien dan ik hier kan beschrijven. Op het eind van de middag zijn we weer naar beneden gegaan met de cable car en weer afgezet op de Lambton Quay. Nu lopen we de rest van deze winkelstraat af om onze spullen te kopen, wat helaas niet lukte. We zijn wel geslaagd om een paar leuke bloesjes voor Fenny te kopen. De vrouw achter de kassa gaf ons een tip, waar we handdoeken zouden kunnen kopen. Er bleek een winkel vlakbij het hotel te zijn en gaan hier morgen wel als eerste langs. Moe en voldaan zijn we teruggelopen naar het hotel, we hadden nog wel een trap ontdekt die ons naar het the Terrace bracht, maar dan moesten we nog wel een stuk omhoog en dat was nog even werken. De spullen afgezet en in de hotel bar wat gaan drinken. Het was er gezellig druk en het restaurant was in de zelfde ruimte. We hebben gekozen voor het buffet, want dat zag er gisteren, maar ook vandaag weer heel goed uit met een groot assortiment van koud en warm eten en mooie en lekkere desserts. We zijn na  de borrel maar gelijk gaan eten want het was inmiddels 19.00 uur. Morgen verkennen we het havengebied en de omgeving en de boodschappen doen!

1. Diddy de Sain:
    7 januari 2018
    Benieuwd naar de NZ -se bloesjes .😊
  2. Tineke:
    8 januari 2018
    Wat gezellig weer wat van jullie te vernemen. Jullie lopen wel wat af zeg? Maar ook de moeite waard om zoveel te bezichtigen. Fenny ben je d'avonds niet bek af. Zoveel lopen?
    Jullie moeten de groeten hebben van de zondagmorgen tennis vrienden en nog heel veel plezier van ons allen.