Op weg naar Matakana

22 januari 2018 - Matakana, Nieuw-Zeeland

Woensdag 22 januari, 2018

We worden vanochtend wakker in Russell met stralend weer, alles op het terras is nog wel nat, maar we krijgen een mooie dag. We eten ons laatste eigen ontbijt in deze Cottage, want hierna hebben we nog een B&B en ontbijt bij Cathay Pacific in het vliegtuig. We gaan inpakken voor de reis naar Matakana. Dit wordt de laatste stop in onze reis door NZ, waar we twee nachten verblijven en dan op donderdag naar international AirPort van Auckland rijden. We pakken onze koffers weer in en organiseren deze al een beetje op de laatste dagen, want we moeten gaan beslissen wat we op de laatste dag in het vliegtuig aan doen en of dit warm genoeg is voor de aankomst in Nederland. We ruimen de Cottage zo goed als mogelijk op en doen de afwas en zetten alles weer op z’n plek. We halen de auto naar beneden dat is makkelijker inpakken, want dat hoeven we niet met de koffers de steile heuvel op. Als we alles ingepakt hebben lopen we naar het huis van Babs en Richard. Babs komt naar buiten gelopen en Richard was bezig met z’n auto. Hij moet zo een vriend ophalen van het vliegveld die uit Christcurch komt. Hij blijkt in scheiding verwikkeld te zijn, dus hij heeft even afleiding nodig en gaat een paar dagen zeilen met Richard. Babs krijgt ook nieuwe gasten in de Cottage, 4 jongens die voor de zeilwedstrijden komen die deze week worden gehouden in de Bay of Islands. Ze lopen mee naar de auto en kijken of ik goed kan draaien om naar boven te rijden, geen probleem ik had de vuurdoop al gehad. Ze vragen of we via het veer gaan of via de oostkust, want het laatste raden ze aan. Het is een mooie route om te rijden met mooie ver gezichten, zeker met het mooie weer zoals vandaag. Goede tip, dus besloten om dat gaan te doen. Richard legt uit hoe we moeten rijden en we gaan op pad. We rijden nog even door Russell en nemen nog wat foto’s met de zon erbij ziet het er allemaal wat mooier uit. We tanken en gaan dan op pad voor onze ca. 4 uur durende reistijd. Het eerste stuk gaat door bos gebied en daarna komen we een beetje in een Zuid Engels  landschap  met weiden en kliffen. Het is inderdaad een mooie weg en we houden eerst richting Punaruku aan. Als je Whangaruru voorbij bent krijg je inderdaad mooie vergezichten met de Grote Oceaan. We hebben Helena Bay van twee kanten bekeken, maar konden het mooie cafe en de art Galerie niet vinden bij het strand. Dus we besluiten verder door te rijden via de kust en rijden weer een heuvel op en zien plotseling een afslag naar een cafe en een art galerie, helemaal verstop in een stuk bos. Als we naar binnen komen zie we buiten al hele leuke dingen voor in de tuin, maar ja, past niet in de koffer. We besluiten om eerst maar even koffie te drinken. Het cafe heeft een overdekt terras met mooi uitzicht op de Helena Bay. Het is inderdaad een mooie locatie zoals Babs en Richard al hadden gezegd, Fenny neemt een Citroën limonade en ik een longblack koffie, ik moet dat straks in NL weer afleren, vraag al 7 weken om een longblack. We nemen weer twee stukken taart om te proberen, appelpunt en cappuccino taart, beide weer erg lekker. Uiteindelijk draaien we de SH1 weer op naar het zuiden. Het is weer druk op deze weg en we treffen weer een paar wegwerkzaamheden. Het rare van het weer vandaag is, als we dicht bij de kust rijden hebben we mooi weer, zodra we wat meer naar het binnenland draaien krijgen we te maken met losse buien van een paar minuten. Al met al blijft het redelijk weer met zon en dit is ook zo als we in Matakana aankomen. We moeten even zoeken naar het nummer van de B&B, terwijl Fenny op een gegeven moment zegt, daarboven kan het wel eens zijn. We vinden het nummer en draaien een lange oprijlaan op met leislag en later beton. We komen bij een vrij nieuwe huis uit en parkeren bij de Guest P. Er komt een vrouw aangelopen en dit blijkt Diana te zijn, die samen met haar man Robin de B&B runt. Wat een locatie weer, bovenop een berg met uitzicht  richting de Grote Oceaan en Omaha Beach.Ze laat onze kamer zien, die op de hoek zit, een overdekte veranda heeft met een zitje. Ze zegt gaan jullie maar lekker even rusten en inrichten dan brengen wij om 1800 uur een wijntje en een snack. We verkennen de kamer verder en brengen de koffers naar binnen en spullen voor de koelkast. Koud biertje en Witte wijn is lekker na een lange reisdag. Het is nog mooi weer en we gaan lekker buiten zitten en er zijn twee lafuma ligbedden. Fenny gaat er een uitproberen, we zitten een halfuurtje buiten en het  begint te druppen. Even later moeten we onder de veranda want dan regent het echt. Na een paar minuten ziet Fenny een prachtige volle regenboog ontstaan. Want we hebben regen en zonneschijn en op het eind hebben we zelfs twee regenbogen boven elkaar, kijk maar even naar de foto’s, wij hadden dit nog nooit gezien. Na het maken van foto’s bespreken we de tips die we gehad hebben voor een restaurant en we besluiten naar de plaatselijke brouwerij te gaan, waar je ook kunt eten met kleine gerechtjes die je samen kunt delen. Was ons best bevallen was in Rotorua, dus dat gaan we doen. Hier bleken de menu omschrijvingen wat moeilijker te beoordelen en of de kok is creatiever. Fenny heeft een foto gemaakt van het menu, dan kunnen jullie zelf beoordelen wat je had genomen. We hebben eerst drie gerechten besteld en dan konden we kijken of we nog meer wilde. Alleen de spicy  venison Rib’s  waren echt super heet, dus veel water nodig haha. En we hadden kahawai lataki with Apple en Fennel en een nori puree. Dit was rauwe vis en een lekker sausje maar erg lekker. We besluiten nog twee gerechtjes te proeven en nemen als eerste de fennel and habanero salted pork scratings. Dit bleek een bakje hardgebakken spekjes te zijn. Die hebben we maar terug gestuurd. Toen hebben we de fish dumplings genomen en de beef shin with camera en pinda’s. Allebei lekker maar teveel voor ons. De sfeer in de brouwerij Sawmill was goed, met een gemêleerd plubiek en ze schonken een lekker biertje. We gaan terug naar de B&B en zijn moe. Maurits belt net voor we gaan slapen met een aantal vragen en ik bel nog even met de Hypotheker voor wat antwoorden. Ik spreek met hun af dat zij de  vragen van verkopende partij beantwoorden, zodat deze Maurits niet meer lastig valt. Ik koppel dit terug en hij is tevreden.  We gaan nu lekker slapen, morgen hopelijk nog een lekker dagje. Goodnight

1. Tineke:
    25 januari 2018
    Ja dit zal jullie laatste blog wel zijn? Weer een mooie trip en een goed B&B. Als ik dit schrikt zijn jullie bijna in Hong Kong. Dan zit jullie eerste vlucht erop.
    Wij wensen jullie een fijne vlucht naar Amsterdam.