Op weg naar Hamurana

15 januari 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Maandag 15 januari, 2018

Het is afgelegen hier in Piketitiri en daardoor ook ongelooflijk stil, je hoort hierdoor alle vogelgeluiden en de dieren in de tuin.  We hebben afgesproken dat we om 0830 uur gaan ontbijten en Marlene maakt het ontbijt. We hebben gisteravond afscheid genomen van Craig want die ging werken bij de buurman die 900 schapen heeft verkocht. Al deze schapen moeten worden uitgezocht en gekeurd bij het laden. Ze worden gewogen, want elk schaap moet boven de 38 kg zijn. Verder scheren ze een stukje op de kont vrij om het gewicht en herkomst aan te geven, dus elk schaap gaat door hun handen. Er komen vervolgens twee dubbeldek trailers met een voor en achterwagen, die ieder 450 schapen kunnen laden. Zo verdient Craig nog wat bij. Ik ben er vroeg uit, maar hoor om 0745 uur Marlene al via de achterdeur binnenkomen. Ze gaat alvast wat voorbereiden en ik krijg koffie en ga lekker in het zonnetje op de veranda zitten. Fenny komt ook een bakkie koffie doen. Marlene is weer in normale kledij en geeft aan dat zij vandaag geen activiteiten heeft dan alleen het huis op orde brengen voor de volgende gasten. Dit is een jong Japans echtpaar die hier ook hun  bruiloft hier hebben gevierd en ook de foto’s hebben gemaakt. Ze hebben de klaslokalen van de school hiervoor speciaal aangekleed. Zij komen weer terug om een weekje te gaan Fly Fishen. Craig zal hun begeleiden en zij gaat een week als begeleider op bootcamp om Maori jongeren weer op het rechte pad te krijgen. We hadden dat al eerder gehoord, bijvoorbeeld dat het aantal zelfdoding onder Maori kinderen erg hoog is en ook drugs gebruik komt veel voor. Er is een Maori stichting die werkt met deze kinderen om hun middels de oude normen en waarden en binnen de stammen gemeenschap weer op het rechte pad te krijgen. Marlene gaat als een van de begeleiders optreden. We nuttigen ons ontbijt en gaan dan onze spullen weer inpakken, we moeten vandaag verder naar het noorden voor onze volgende stop in Hamurana, dat is links boven Lake Rotorua. Daar blijven we 3 nachten. We hadden al besloten eerst naar Napier te gaan om deze stad te bezoeken en dan pas richting Hamurana te gaan. We nemen op hartelijke wijze afscheid van Marlene en bedanken haar voor de bijzondere dagen. Ruby het hondje komt ook even dag zeggen. Het is ongeveer een uurtje rijden naar Napier en daarna moeten we nog ongeveer 3 uur. Om 1015 uur rijden we weg en praten onderweg nog eens over de bijzondere ervaring van gisteren. Ik heb van uit het capitool kaartje een adres ingevoerd die ons vlak bij het centrum brengt. Napier is een middelgrote stad en aan de oostkust (grote oceaan) gelegen. Deze stad is in 1931 grotendeels verwoest door een aardbeving en de daarop volgende branden. De aardbeving zorgde voor verschuiving van aarde, waardoor er nieuw land ontstond, hier is toen de nieuwe stad gebouwd. De stad is toen volgens de nieuwe aanbevings richtlijnen herbouwd en in de toen zeer modieuze art decor stijl. We rijden onze straat in het is inmiddels warm geworden, Fenny wisselt naar de korte broek en we parkeren bij een park dichtbij het oude centrum. We zoeken even uit hoe we moeten lopen en besluiten naar de oude brandweer kazerne te lopen, want die herkennen we vanuit de beschrijving in het boekje. Vervolgens is het gemakkelijk om ons te oriënteren en lopen we via de Tennyston Street richting de zee. Napier is een gezellige stad met inderdaad mooie oude huizen. Het is in dit gebied wel druk en we lopen even naar het strand waar niemand op het zwarte strand aanwezig is. Op de groenstrook ervoor liggen wel een aantal mensen, maar wederom niet in verhouding met dit mooie weer. We lopen weer terug via Emerson Street en drinken op een terras een kop koffie met een stukje taart. Er zijn hier zoveel soorten taart dat we steeds weer twee verschillende kiezen en die dan delen om de smaken te kunnen proeven. Door het goede ontbijt hebben we niet echt een zware lunch nodig, dus dit kunnen we ons wel veroorloven. We lopen weer terug richting de auto en rijden nog even naar het oude havengebied Port Ahuriri. Conclusie we hadden hier wel een hele dag kunnen vullen, maar moeten door naar onze overnachtings locatie. De route naar Hamurana gaat via de Sh2 en Sh5. We moeten weer over een bergketen en rijden dan naar het vulkanisch gebied rondom Rotorua met veel geiser activiteit. Naar aanleiding van een belletje en een mailtje weten we dat er niemand aanwezig zal zijn als we aankomen. Ik rijd voor het eerst een deel van de route op de kaart omdat ik vergeten was mijn offline kaart te vergroten en te downloaden. Tot aan Rotorua is dat geen probleem, daarna wordt het wat lastiger en rijden we een beetje op de routebeschrijving vanuit onze map.  In Rotorua besluiten we even bij een tankstation te vragen en we krijgen een uitleg via een kaartje die ons naar Hamurana  moet brengen. We gaan eerst even wat boodschappen doen en besluiten op de B&B te eten. We nemen wat spullen mee voor een salade en een zak met een warme spici gegrilde kip. Het is inmiddels gaan motregenen, de voorspellingen zijn ook niet gunstig voor de komende dagen. Op basis van de informatie gaan we rijden, maar we blijken dan aan de verkeerde van het Rotorua meer te zitten. We stoppen even en zien dat we bovenlangs het meer naar de andere kant kunnen om zo naar de SH 36 te komen, waar we de afslag naar Jackson Road moeten nemen. Op de SH 36 kunnen we de afslag niet vinden en rijden we terug, waarbij ik bijna weer rechts ga invoegen. gelukkig zie ik mijn fout op tijd en draaien we om, zodat we weer aan de linkerkant de weg op te rijden. Fenny ziet een bordje staan met de naam van de B&B “Clover Downs” De afslag blijkt de Central Road te zijn, we volgende de bordjes en even later moeten we rechtsaf de Jackson Road op. De weg naar de B&B is kronkelig en uiteindelijk komen we bij de oprit en blijken naar boven te moeten rijden en komen bij een mooi huis gelegen op een heuvel. We vinden de sleutels op de afgesproken plaats en kunnen naar binnen. Het is stijlvol ingericht huis met mooie kamers. We hebben de hoekkamer en die  is erg ruim met een tafel met stoelen en en zitje met een bank. We halen onze spullen uit de auto en richten ons in en gaan eten, de kip was erg lekker. Ik update eerst even de offline kaart van Google maps en werk daarna nog even aan de blog. We gaan op tijd slapen en het ontbijt was ergens na 0800 uur. We spreken af dat we om 0830uur gaan ontbijten, het was weer een enerverende dag. De verplaatsingen en tegelijk dingen bekijken en het rijden vragen  toch best wel energie. Goodnight.