Rotorua en omgeving dag 1

16 januari 2018 - Rotoroa, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 16 januari, 2018

We hebben hier heerlijk geslapen en na het douchen gaan we naar het ontbijt.  Het is druilige weer, het was voorspeld maar is niet echt lekker voor activiteiten. We ontmoeten Ruth die de B&B runt en gisteren met haar dochter van tien op stap was. Na het kennismaken ontmoeten we de andere gasten, die uit Duitsland kwamen. Het zijn twee knapen die 4 weken door Nieuw Zeeland trekken  en begonnen waren op het Zuidereiland in Christchurch. We wisselen de ervaringen uit tijdens het ontbijt en we horen dat zij straks naar een Spa gaan met warmwater bronnen en massage, een dagje relaxen. Nadat hun vertrokken zijn, vraagt Ruth of we na het ontbijt even kunnen praten over de activiteiten die we willen doen, want zij heeft vroeger bij de plaatselijk VVV en in de recreatie wereld gewerkt. Hierdoor kent ze gebied goed en kan ze ons adviseren bij datgene wat we zouden willen. Ze schuift na het ontbijt aan en vraagt of we al hadden nagedacht over wat we willen gaan doen. Gezien het weer is het misschien handig om vanmorgen een binnen activiteit te plannen, want tegen de middag wordt droog weer voorspeld. Er is een leuk Kiwi programma in de buurt om de Kiwi voor uitsterven te behoeden. Dit park heet de Rainbow Springs en kent ook andere activiteiten, maar de Kiwi tour begint om 11.00 uur, waar je de verschillende stadia kunt zien van het ei wat in de natuur is geraapt en hier wordt uitgebroed tot kuikens en het weer uitzetten in de natuur.  In de natuur worden veel Kiwi eieren geroofd door de Possum en andere ei liefhebbers zoals de fret en boommarter. Het park is beroemd om zijn kundigheid en resultaten. We besluiten dat te doen, want we hebben al veel gezien en gehoord van de Kiwi maar dit is een mooie aanvulling. Een andere activiteit is het bezoek aan “The buried village”. Na het bezoek zou je In de buurt bij het meer kunnen wandelen naar een het Hot spring, waar het warme water in bronnen omhoog komt. Fenny had nog iets gelezen over Wai o Tapu het vulkanisch park, wat ze interessant vond. Ruth geeft aan dat je dit beter morgen doen, want er is een geiser die een keer per dag heet water en stoom spuit tot ongeveer 25 mtr hoogte. Maar dit is om 10.15 uur en dat halen jullie vandaag niet meer. Verder verteld ze van de mogelijkheid om een mooie wandeling in het dorp te doen, die langs het meer loopt en ook langs een mooie Maori kerk met gemeensschapshuis voorbij komt. We besluiten de adviezen mee te nemen en starten bij de Rainbow Springs. We gaan om 10.15 uur op pad en rijden in een halfuurtje naar Rainbow Springs. We komen op tijd bij de kassa voor de Kiwi tour om 1100 uur. Volgens het meisje is er geen tour vandaag door de Kiwi nursery. Er is wel een andere tour om 12.00 uur. We kwamen voor de Kiwi nursery dus we lopen eerst weg, maar besluiten toch het park maar te bezoeken. We sluiten om 11.15 uur aan bij een vogelshow, waar veel verschillende Kea’s hun kunstjes tonen, leuk om deze vogels toch wat van dichtbij te zien. Na de show begint het fors te regenen en we besluiten koffie te gaan drinken met een koek 😜 Nadat het droger wordt zijn we eerst naar de Kiwi expositie en leefruimte geweest en hebben daarna via de aangegeven route het park verder verkend. We komen langs de forel kwekerij, de Leguaan en Gekko ruimte, zien uilen en Kea’s en een hele grote aal die we ook al hadden gezien bij John in Bruce Bay. We hebben ons prima vermaakt, maar zouden dit niet zelf boeken als er geen Kiwi programma was. Want dan blijft er een hele kleine dierentuin over. We rijden nu naar “ the buried village” dit is aan de onderkant van Lake Tarawera en hier is de archeologische site met de opgravingen van het Maori dorp Te Wairoa  dat door de eruptie van de vulkaan/berg Tarawera in 1886 werd verwoest. Er is een museum met allerlei zaken uit die tijd en de informatie wat voor dorp Te Wairo toen was en wie er allemaal leefde en zijn overleden. De uitbarsting duurde 3 uur en strekte zich uit over 17 km en doodde 153 mensen. Naast het dorp Te Wairoa verdwenen ook de dorpen Te Ariki en Muaro. Ook de beroemde Pink en White terrassen, wat beschouwt werd als het achtse wereldwonder verdween onder een dikke laag lava stenen en modder. Er zijn verschillende opgravingen geweest die delen van het dorp in dit park weer hebben blootgelegd en ook allerlei voorwerpen zijn gevonden uit die tijd. Deze locatie is de meest bezochte archeologische locatie van NZ. Het dorp Te Wairoa is voortgekomen uit een missionaire post gesticht in 1840. Er was een kerk gebouwd, maar die werd in brand gestoken door een Maori schipper van een oorlogskano die binnen een pijp rookte. Vervolgens werd het dorp verder ontwikkeld met een missie station, een school en gebouwen om de toeristen die de Pink terrassen wilde bezoeken te kunnen huisvesten. Er werd een molen gebouwd met schoepen in de Wairoa stream. Vervolgens ontstonden er spanningen tussen de Maori en de Engelse kroon en besloot dominee Spencer met zijn gezin weg te trekken uit het dorp. Er volgde onrustige jaren met oorlogen tussen stammen over grondgebied. In 1870 werd het eerste hotel gebouwd in Te Wairoa. Op 10 juni 1886 kwam de Tarawera tot uitbarsting en bedekte Te Wairoa, de enige veilige plek bleek het gemeenschapshuis te zijn, die veel mensen nog op tijd onderdak bood. In de drie verschillende opgravingen sindsdien zijn toenmalige huidn en werkplaatsen blootgelegd en krijg je een goed beeld hoe het dorp er heeft uitgezien. Het is ongelooflijk dat mensen deze stroom van modder en hete lava hebben overleefd. In sommige uitgravingen zien we een dikte van de lavalaag van 2 meter. Een mooi voorbeeld van de toenmalige techniek van het bewaren van goederen is de teruggevonden stenen opslag. We hebben in totaal 15 locaties bezocht en vervolgens nog de buiten route gelopen naar de Wairere waterval. Je eindigt weer bij het theehuis/museum maar dit was dicht we konden alleen wat kouds kopen. Daar hadden we ook best trek in na 2 uur wandelen. We vonden dit bezoek heel indrukwekkend en bevestigd weer het beeld dat de natuur mooi is, maar ook verwoestend kan zijn. Voldaan reden we terug naar Rotorua, we stoppen nog even voor een foto van de beide meren in dit gebied  de Tikitapu ook wel bekend als het blauwe meer en de Rotokakahi het groene meer. Als we in Rotorua zijn besluiten we een deel van de wandeling langs het meer en de Maori kerk te doen.  Aansluitend kunnen we dan gaan eten bij Attacus, het restaurant wat door Ruth was aanbevolen. Het is inmiddels flink gaan waaien en het meer heeft veel golfslag, dus het pad langs het meer wordt overspoeld. We nemen het pad door het park en maken wat foto’s. We kijken even op het kaartje om ons te oriënteren en lopen dan naar het Maori kerkje aan het meer. Het was een mooie kerk, maar alleen gesloten. De rest was wel toegankelijk, het gemeenschapshuis en de begraafplaats voor gevallen Maori militairen. De gebouwen zien er mooi uit met allemaal houtsnijwerk. In de nabijheid zijn ook geiser bronnen waaruit stoom komt. Deze blijken heel veel voor te komen in Rotorua horen we later van Ruth. Ze werden vroeger gebruikt om de huizen etc. te verwarmen. Dit nam zo omvang aan dat de bronnen door de grote afname hun druk verloren. De overheid heeft het toen verboden en alle pijpen afgesloten. Nu is het weer vrijgegeven maar niemand maakt er nog gebruik van, behalve hier bij de Maori gemeenschap. We hebben foto’s gemaakt en zijn toen doorgelopen naar het restaurant, we waren net op tijd voor een vrije tafel, want veel was al gereserveerd. Ruth had gezegd dat dit een restaurant was waar je kleine en grote gerechten met elkaar kunt delen, soort van tapas dus. Het restaurant maakt mooie gerechten met verse producten. We bestellen 3 small share plates en 1 large share plate. Het zijn inderdaad heerlijke gerechten. We besluiten in onze B&B koffie te drinken, dus rekenen af en vullen een feedback formulier in. We rijden terug naar onze B&B en werken nog wat aan het uploaden van foto’s. We hebben afgesproken dat we om 0800 uur ontbijten omdat we op tijd weg moeten voor het bezoek aan de geiser en het Wai o Tapu park. Dus zoeken we op tijd ons bedje op.  Goodnight.