Reisdag naar Ohakune

10 januari 2018 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Woensdag 10 januari,

Vanmorgen wakker geworden en naar het ontbijt gegaan van het Grand Hotel. Het was continental dat was bij het inschrijven al medegedeeld. We liepen naar het cafe wat ook aan het hotel was gekoppeld, maar ook voor anderen toegankelijk was voor een koffie of een ontbijt. We melden ons en er staat inderdaad alles klaar voor een continental ontbijt. Als we de muesli met fruit en yoghurt hebben gehad, zegt Fenny ik zou best nog een gekookt willen. Ik zeg oké dan doe ik mee, dus Fenny loopt naar de Bar en vraagt of ze twee gekookte eieren kan bestellen, dat kan maar is $ 7,00 dollar. Fenny komt terug en zegt dit kost het, ik zeg dat kan toch niet voor twee eieren, want dat is € 4,90 Fenny weer terug en zegt we hoeven alleen twee eieren, dat kost toch geen 7 dollar. Maar het is inclusief toast, maar dat hebben we al bij ons ontbijt oké dan gaat er  3 dollar af, dus € 2,,80 voor 2 eieren. Het zal wel een dure kok wezen die ze moet koken. Nadat we de spullen in de auto hebben gezet maken we nog wat foto’s van het hotel. We zetten Google maps weer aan en gaan op weg naar Ohakune, waar we een Lodge hebben met breakfast. We rijden via de SH 4 naar het noorden en ook op deze weg is er schade door het noodweer. Bij een van de stops moesten we wachten voor een vrachtwagen die waarschijnlijk zand had gebracht en op de smalle weg moest draaien. Op een plaats was de weg voor de helft volledig weggespoeld. Er stond alleen een bordje bij hoe de voorrang was geregeld. Onderweg nog wat foto’s gemaakt van de mooie omgeving die we tegenkwamen. Onderweg ziet Fenny ook weer een apart hek, dit keer zijn het kopjes, dus na de wieldoppen en de schoenen hadden we nu kopjes. We waren er al weer voorbij, dus toen het kon zijn we omgekeerd en weer teruggereden om foto’s te maken. De achtergrond hebben we nog niet achterhaald. Rond 13.00 uur naderen we Ohakune, het is nog wat vroeg om ons al te melden, dus we gaan Ohakune maar even verkennen. Het is een erg overzichtelijk dorp, wat met name ook in de winter erg druk is, want we zitten hier in het vulkanisch gebied, maar ook in het wintersport gebied van het Noordereiland. Ook hier zien we veel leegstand in de winkels en veel restaurants en ook de New World supermarkt. We besluiten wat te eten in het plaatselijk cafe met een kop koffie het wordt uiteindelijk de groente soep met toast. Na het  eten lopen we nog wat rond om te kijken waar we vanavond kunnen eten. Er is wel genoeg keuze, dus dat is goed, de Italiaan lijkt ons wel goed. We lopen weer naar de auto en rijden terug naar onze B&B The River Lodge. Deze ligt 12km van het dorp aan een rivier en aan een gravelroad. We rijden de weg in en iets verder staat een bord om rustig te rijden I.v.m. het stof wat opwaait. De huizen langs de weg hebben hier veel last van. De snelheid wordt niet aangegeven, maar met 30 km per uur is de hoeveelheid stof achter ons beperkt. De locatie van de B&B  is perfect en het huis en de lodges staan op een erg ruim perceel. We stoppen bij het huis en bellen aan, geen gehoor dus we lopen er omheen en zien twee lodges in de tuin, die allebei open zijn, welkom in NZ, hier wordt je huis niet leeggehaald als je weg bent. We lopen terug en bellen het nummer wat op een briefje op de deur staat. Daniël die we moeten hebben, neemt op en geeft aan dat hij ons later had verwacht, maar hij is boodschappen doen en met een 1/2 uur terug. Jullie zitten in lodges 2, deze is open dus ga alvast je spullen uitpakken. We rijden de auto om het huis heen en zetten hem achter de Lodge neer. Het is wederom een prachtige Lodge, volledig van hout en met een veranda en uitzicht op,de tuin en Mount Ruapehu, de besneeuwde berg die we kunnen zien. Even later komt Daniël naar ons toegelopen en heet ons welkom. Hij legt ons een aantal zaken uit en laat ons het hoofdgebouw zien, waar een zitkamer (met name voor de gasten die een kamer hebben in het huis) maar iedereen is hier welkom, de ontbijtkamer en de rest van het huis. Het ziet er allemaal erg verzorgd uit en we zijn de komende dagen de enige gasten. Hij vindt het niet erg want de afgelopen tijd was het druk. Nu kan hij aan wat andere klussen toekomen, die waren blijven liggen. We lopen terug en vinden de map met de Huishoudelijke mededelingen en de WiFi code. Het is de eerst keer dat we beperkt worden, want we krijgen maximaal 500 Mb download capaciteit. Met het blog, uploaden foto’s en de communicatie met het thuisfront en de mail is dit de eerst avond al op. 😥 We hebben ‘s avonds gegeten bij de Italiaan en een antipasta besteld voor ons tweeën als voorgerecht, dit stelde  niet veel voor, gezien de andere ervaringen die we hier mee hadden. Ik had de cannelloni genomen en Fenny een Pizza die veel te groot was, dus weer een doggybag mee naar huis. We rijden terug naar de B&B en zitten nog even op de veranda, maar al gauw wordt het fris, dus binnen maar verder gewerkt aan het blog en de upload van foto’s tot we de melding kregen uw credit van 500 Mb is op. Dit is wel lastig voor onze bereikbaarheid dus maar een nieuwe voucher gekocht voor eigen rekening en minder download activiteiten gedaan en gestopt met het uploaden van foto’s. Als je zo ver weg zit wordt de afhankelijkheid van een WiFi aanwezigheid groot, aangezien we onze data uit Nederland niet kunnen gebruiken vanwege de hoge kosten. We hadden ook besloten om geen Sim kaart hier te kopen en tot nu toe was dat ook niet nodig geweest en hadden we ook in Cafe’s en Restaurants gratis WiFi. Afgesproken dat we om 0830 gaan ontbijten. We sluiten deze reisdag af met een goed gevoel en voelen ons hier thuis.  Goodnight.

1. Ilona:
    12 januari 2018
    Wauw jullie hebben weer veel meegemaakt! Gaaf hoor! Blijft leuk om alles te lezen wat jullie meemaken! (Afgelopen week niet echt tijd gehad om te lezen dus nu alles in één keer ;))
    Dikke knuffel😘