Kapiti Island dag 2

9 januari 2018 - Whanganui, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 9 januari,

Vannacht waren er allerlei geluiden te horen en ze hadden al gezegd dat de Weka’s rond de lodges scharrelden en als je wakker werd moest je opstaan en een keer rondschijnen met je zaklamp om te zien wat er ‘s nachts allemaal actief is. Nu dat ging mij een beetje te ver om daar voor m’n bed uit te komen. Er waren in het hoofdgebouw 2 douches en 2 wc’s voor alle aanwezigen dus dat was niet veel. Vanaf 07.00 uur zou er thee en koffie zijn en om 08.00 uur gingen we ontbijten. Dus snel even wezen plassen, het weer was omgeslagen en de lucht was grijs en er dreigde regen. De Maori’s van het eiland juichte dit toe, want er was al 7 weken geen regen van betekenis gevallen. En alles is afhankelijk van het water wat ze opslaan en dat begon schaars te worden. Ze voeren al water aan met de Ferry. Dus er werd gevraagd om je plas niet door te trekken, maar alleen de grote boodschap. Verder mocht je niet te lang douchen, maar dat herkende we wel van andere overnachtingen. Gisteren was ook mijn fotokaart vol, natuurlijk net op de top van de klif vol en hebben we dus al 8 Gb aan foto’s en filmpjes volgeschoten, daarnaast nog veel foto’s op de beide I phones om de blog te voorzien. Fenny wordt ook wakker en ik vraag hoe gaat het. Ze voelt zich al wat beter, maar heeft natuurlijk een lege maag. We overleggen even of het zinvol is om deze extra dag nog te blijven, aangezien je hier alleen maar kunt wandelen en ik verwacht dat we vandaag een tocht naar de top van het eiland gaan doen. Fenny geeft aan dit nog niet te zien zitten, ik zeg we kunnen nu ook met de eerste boot er vanaf gaan en dan rijden we alvast een stuk richting onze volgende stop. We overleggen nog even en hakken de knoop door en vertrekken. Ik ga overleggen of we op de boot van 09.30 uur mee kunnen. Manaki geeft aan dat dit geen probleem is, maar de Lodge graag opruimen en onze bagage weer in de aanhanger leggen. Om 08.00 uur gaan we ontbijten en brengen de rest op de hoogte van ons besluit, ze vinden het vervelend, maar begrijpen het wel er is niet zoveel anders te doen dan in de natuur lopen. Teresa komt nog even bij Fenny checken hoe het gaat, zij gaat vandaag ook terug om op een ander eiland een dienst te draaien. Fenny eet droge toast met wat marmite, het ontbijt is verder continental, dus weer muesli en toast. We verzamelen ons weer op de veranda van het hoofdgebouw en we staan weer met z’n zessen klaar voor vertrek. Manaki zal met ons meelopen en hij beantwoordt nog wat vragen n.a.v gisteren. Ik vraag is er een fotozaak in Pararaumu, hij zegt ja die is er in de Mall Coastland. Hij legt uit hoe we daar komen, dus daar gaan we straks even langs. Om 09.10 uur lopen we naar het strand en de boot heeft weer gasten bij zich voor deze nieuwe dag. Het is een grote groep die de dagtocht geboekt hebben. Plotseling zegt Fenny, je zool laat los van je bergschoenen, ik kijk en inderdaad hangt de halve voorkant los. Gezien de activiteiten die we nog hebben, ook maar op het boodschappenlijstje gezet. We stappen aan boord met het vuilnis en andere lege emballage die naar het vasteland moet worden gebracht. Er gaat ook een oude Maori met ons mee en zo varen we weer weg van Kapiti eiland, weer een ervaring rijker en met de gespotte Kiwi nog op het netvlies. De Zwitsers waren echte vogelaars en waren enthousiast over de soorten die ze gespot hadden. De boot vliegt weer over het water en de zee heeft wat meer golven dan de eerste dag,dus de boot beweegt wat meer, niet zo prettig. De trekker staat al met de aanhanger in het water en de kapitein stuurt de boot er op en dan wordt hij opgetild en rijden we uit het water, de loopplank wordt weer aangehaakt  en we kunnen er af. We nemen afscheid van iedereen en gaat ieder zijn eigen weg. We pakken de spullen in de auto en overleggen wat te doen, eerst boodschappen doen en dan verder naar het noorden. Ik kijk op de kaart en zie dat onze volgende stop ongeveer 3 uur rijden is, dus als we alvast twee uur rijden en in de middag een hotel kunnnen boeken is dat lekker relaxed. We komen eigenlijk niet aan de westkust van het Noordereiland, dus we besluiten naar Whanganui te rijden en daar een hotel te zoeken, want er zijn geen andere grote plaatsen in de buurt. De weg loopt langs de kust en buigt dan een beetje landinwaarts om vervolgens met een bocht weer naar zee te gaan. We hebben de tijd aan onszelf, dus we kunnen onderweg ook de otijd nemen om iets te bezichtigen of foto’s te maken. Ik haal nog een takeaway koffie in het 180 Degrees cafe en we gaan op zoek naar de shopping mall Coastland. De uitleg van Manaki was goed dus we vinden het snel. We stappen uit en gaan naar binnen. We lopen door twee gangen heen, maar zien geen fotozaak, uiteindelijk bij het servicepunt maar gevraagd. Hij bleek op het buitenterrein een plek te hebben en daar zagen we ook een sportzaak, die misschien bergschoenen heeft. In de fotozaak worden we snel geholpen en we kopen een kaart van 16 Gb, moet voldoende zijn voor de laatste 2,5 week. De volle doen we in de verpakking en gaan op weg naar de sportzaak. Mooie zaak met ook bergschoenen, we bekijken er een paar en ik maak een keuze, en pak maat 43,5 maar die is wat te strak, dus 44 geprobeerd en ja die zitten beter en lekker. Na het afrekenen heb ik ze meteen aan gedaan en met de oude schoenen in de doos, ze wilde ze niet weggooien, dus buiten even een container gezocht. De doos met schoenen in een bedrijfscontainer gegooid. Bij de auto aangekomen zetten we de navigatie aan en gaan op weg naar Whanagui via SH 1 en later de SH 3. Er waren onderweg niet veel bezienswaardigheden, dat is ook wel het grote verschil met het Zuidereiland, daar is altijd we iets te zien onderweg en wordt met een bord aangeduid. De landschappen zijn hier wel mooi. Als we op de SH 3 komen merken we dat het noodweer van vorige week ook hier behoorlijk heeft toegeslagen. Er zijn hele delen van de weg weggeslagen door het water en je ziet veel zand en puin wat aan de kant is geschoven. Een paar keer hebben we hierdoor een stop i.v.m. het werken aan de weg. Uiteindelijk rijden we rond 14.00uur Whanganui in en dit is inderdaad een middelgrote plaats. We kijken eerst of er hotels zijn, maar in het centrum zien er geen. Ik gebruik Google maps en die brengt ons  naar het Grand Hotel met een Ierse pub, voor ons een prima plaats, dicht bij het centrum en het is maar voor 1 nacht. Het is al een oud hotel, maar met veel historie. Veel oude foto’s aan de muur en het heeft naast de pub ook nog een aparte kamer waar je pool kunt spelen. Er is een kamer beschikbaar en we worden geplaatst in de nieuwbouw aan de zijkant. Niet erg want dan liggen we niet aan een drukke weg.Prima kamer met een goed bed, en een nette badkamer, meer hebben we niet nodig. We hebben ook nog een balkon. We besluiten de plaats wat te verkennen en horen van de goedlachse hotelbaas (hij geeft nog even een nummertje weg op de piano, haha) dat we zeker even naar Durie Hill  moeten, waar je met de trap of lift omhoog kunt naar een uitkijkpunt over de stad en de rivier die langs de stad loopt. We besluiten dit maar als eerste te doen, we lopen over de brug van de Whanagui rivier naar de overkant waar we een lange tunnel in moeten om bij de lift te komen. Je moet bellen als je met de lift wil en vervolgens komt de lift omlaag met een liftdame er in, bij wie je een ticket moet kopen. We nemen een enkele reis want we gaan terug lopen. Het is inderdaad een mooi punt met een uitzichtpunt boven op de machinekamer van de lift en er is ook nog een watertoren die je op kunt. We maken wat foto’s en lopen dan terug via de winkelstraat, waar veel leegstand is. En eigenlijk zijn de straten ook al uitgestorven, op wat jeugd na. We nemen nog een kijkje bij een beroemde galerie en wat andere leuke zaken. Hier in het centrum staat de kerstboom nog en we zetten nu Fenny op de foto zodat we zowel van het Zuider-  als het Noordereiland een foto met een kerstboom hebben. Het is inmiddels gaan regenen en lopen we onder de luifels van de winkels terug naar het hotel. Frissen ons wat op en eten wat in de Ierse pub, wat verrassend goed van kwaliteit is. Ook hier worden net zoals in Nederland  pub quizen  gehouden zien we op een bord, en staan grote tv’s aan. Het eten is prima, Daarna gaan we naar boven en werken we nog wat aan het blog en uploaden wat foto’s en gaan dan slapen. Morgen vertrekken we naar Ohakune.

1. Tineke:
    13 januari 2018
    Jullie maken wel km. Zeg. Niet alleen met de auto maar ook wandelend?
  2. Tineke:
    13 januari 2018
    Valt me van je tegen Jaap dat je niet even je bed bent uit gegaan om de geluiden te zien. Van Fenny kan ik het begrijpen dat ze is blijven liggen, maar van jou niet.(grapje hoor).
    Grt. Tineke
  3. Fenny en Jaap de Hoop:
    15 januari 2018
    Ik herkende geen enkel geluid, wat we ‘s avonds geleerd hadden, dus de kans dat ik iets unieks zou zien, was gering.
    Dus de oogjes nog maar even dicht gedaan.