Akaroa en Lake Tekapo

14 december 2017 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

13 december 2017

Misschien vragen jullie je af er zullen toch wat  meer foto,s zijn, dat klopt die staan op de camera en ik heb nog geen manier gevonden om deze er af te halen  zonder dat ik een computer heb. Ga het nog proberen als we een fotozaak tegenkomen. Dus af en toe vergeten we ook extra foto’ s te maken met onze telefoon. Nu Fenny hier ook voor ingeschakeld, dus komt goed.

Gisteren waren we geëindigd bij Little River met de Summit Road. Vanmorgen op tijd opgestaan en we hadden water, dus we konden meteen douchen voor het ontbijt. Dit was de laatste nacht in SiloStay - Little River en vandaag verplaatsen we ons naar Lake Tekapo, midden op de kaart met nummer 10 en schuin links naast het kustplaatsje Timaru. Het betekent dat we na het ontbijt ook weer moeten inpakken en de boel  netjes achterlaten. We zijn eerst maar gaan ontbijten en we nemen maar wat anders als gisteren, ik had gepocheerde eieren en bacon op een gebakken rosti bedje en Fenny had hetzelfde maar dan met zalm i.p.v. bacon. Het was weer veel, maar erg lekker hier kunnen wel een eind de dag mee doorkomen. Tijdens het ontbijt nog even de dag doorgenomen en de conclusie was, dat we eerst de Summit Road afmaken naar de kustplaats Akaroa en daarna pas op weg gaan naar Lake Tekapo. Het was fris en bewolkt, maar naarmate de rit vorderen werd het wat warmer maar de zon was nog steeds niet doorgebroken. Het was niet verkeerd want het weerbericht had regen aangegeven. De rit naar Akaroa was weer met veel bochten en stijgingen en met mooie vergezichten. In NZ zijn ze niet zo van de view points langs de weg, dus je moet zelf goed opletten waar je even kunt staan om een gewenst moment vast te leggen. Het eerste moment kwam op de parkeerplaats van het restaurant  Hilltrop waar we de eerste avond waren geweigerd. Op deze plek had je een mooi vergezicht richting de baai van Akaroa. Onderweg nog wel een paar plekken gezien, maar die schoten te   snel voorbij om achterop komende auto’s niet te hinderen. Dus uiteindelijk maar doorgereden naar Akaroa. Het is een kleine plaats met ook wat toerisme. In het capitool boekje had ik gelezen, dat Akaroa een bijzondere vuurtoren had. Ook was Akaroa het eerste stadje in de Banks Peninsula wat gesticht is door Fransen in 1840. Dus heten de restaurants hier Bistro. Het stadje heeft 43 bezienswaardigheden die deze Franse inslag laten zien, waaronder de Vuurtoren. Bij de binnenkomst hadden wij geen vuurtoren gezien en ook geen verwijzing er naar. Toen we door het plaatsje heen waren zag ik een Road genaamd “lighthouse Road “ Dus ik met goede moed linksaf met de gedachte die zal wel eindigen bij de vuurtoren. Meteen begon de weg steil omhoog, we moesten gelijk aan de weg denken in Bastogne  die naar camping Nommerlayen voert in Luxemburg ook dan ga je meteen steil omhoog, zelfs nog met de caravan er achter. Alleen hier werd de weg als maar smaller en steiler met af en toe een vals plat, na 10 minuten stijgen nog geen vuurtoren, wel mooie vergezichten over de baai van Akaroa. Toen maar een wijs besluit genomen om op een plat stuk te keren. Maar  we moesten met onze auto met automaat  ook weer naar beneden, gekozen om de auto op  hand schakelen te zetten, maar ook dan moest ik nog veel bijremmen, vanwege de steile afdaling. Hopende op geen tegenligger zijn we met wat zweet in de handen teruggekeerd in het dorp en een weg gekozen die bij de haven uit kwam. De auto even geparkeerd om het haventje in te lopen, en wat zie ik daar staan, een lullig vuurtorentje. Even een korte ....  en toch maar een paar foto’s geschoten. Op de weg terug, een paar bijzondere huizen vastgelegd en besloten maar op pad te gaan naar onze bestemming Lake Tekapo. Vanaf de Banks wordt het wel een uurtje  of drie sturen. We zijn een deel van de weg terug gereden en toen de State Highway 1 genomen richting Timaru. Klinkt als een snelweg, maar is twee baans met max 100 km/ uur en af en toe een inhaalstrook. Drukke weg en tot overmaat van ramp begon het ook te regenen, waarbij de lucht soms helemaal dicht trok en even later weer open  Toch de hele weg regen gehad. We moesten ook voor de eerste keer tanken, we tankte 39,50 ltr voor 78,31 NZ dollar. Omgerekend zo’n € 1,38 per liter voor euro ongelood 91. SH 1 verder gevolgd en uiteindelijk gekozen om niet een stuk van Arthurs Pass te rijden, maar bij Rangitata de 79 naar Lake Tekapo te nemen. Dit bleek ook een mooie route te zijn, want we kwamen langs verschillende vee bedrijven, onderweg hadden we al ook farms met grote aantallen Friese koeien gezien en schapen  fokkerijen. Maar nu reden we langs grote fokkerijen van reeen en herten. We hebben nog geen wild ergens op het menu zien staan, dus we weten niet precies wat NZ ‘ers er mee doen. Het begon steeds harder te regenen naarmate  we Lake Tekapo naderde. Google maps bracht ons weer voor deur bij onze bed&breakfast dit keer. Het  regende zo had dat de eigenaresse naar buiten kwam met een paraplu om ons te beschutten tegen de zware regenval. Het complex stond wat lager dan de weg, dus hun eigen garage onder het huis stond al vol water, zodat de pomp het niet aan kon en er een extra dompelpomp in was gehangen met een slang naar de straat. Ook onze  P Plek stond vol water, dus de auto eerst maar vlakbij het appartement neer gezet en de spullen gelost. Intussen was ik al behoorlijk nat en ook natte voeten gekregen bij het uitstappen. Maar we hebben weer een fantastische plek met uitzicht op het meer en de NZ Alpen. We hebben ons verschoond en toen het advies van een restaurant opgevolgd en daar ‘s avonds heerlijk gegeten. Morgen wordt het weer beter en ook warmer, dat is goed want morgen staat onze air safari op het programma en we horen daar hele goede verhalen over. Dus morgen volgt hierover de uitleg en foto’s. We hebben er zin in!

Ps ik probeer de foto’s een beetje te ordenen via albums, zodat jullie ze bij het verhaal kunnen plaatsen.

1. Tineke:
    14 december 2017
    Mooie foto's maar wat een donkere luchten. Jullie maken heel wat mee. Geen water heel veel water. Ja de afstanden zullen wel groot zijn. Net als in Italië even Ven Pineto naar Rome? Daar draait Jaap zijn hand niet voor om. Toch las ik dat zelfs Jaap even met zweet in zijn handen aan het rijden was. Maar zoals ik leed jullie hebben het heel goed.grt.Tineke
  2. Berja:
    14 december 2017
    Gaaf jongens. Mam heeft me even de kink gestuurd. Vind het wel leuk jullie te volgen!!
  3. Mandy:
    14 december 2017
    Wauw wat ziet het er prachtig uit . Hele mooie foto's super gaaf!