Tussenstop in Hongkong

10 december 2017 - Hong Kong Island, China

Vandaag 8/12 zijn we met onze grote reis begonnen en vertrokken we naar Schiphol voor onze vlucht naar Hongkong waar we 2 dagen zullen blijven en dan vliegen we door naar Christchurch.  Maurits en Ilona brachten ons weg en met kleine vertraging bij den Bosch kwamen we op tijd aan bij terminal 3. Eigenlijk liep alles best vlotjes. Thuis al online ingecheckt, dus alleen nog via de bagage drop de eigen koffers ingecheckt.  Toen tijd voor een kop koffie en een broodje en op naar de Gate . We zaten achter in het vliegtuig op rij 62 in een rij van drie. Vriendelijke jonge Chinees naast ons. De economy klasse heeft goede beenruimte en een stoel die goed achterover kon om te slapen. Vrij snel na de start was er maaltijd, wij dachten dat dit de lunch was, het was immers pas 14.30 uur, maar het bleek al het avondeten te zijn. Naar aanleiding van de vlieginformatie was de landingstijd 06.30 uur te landen, dus was het bedtijd, maar ja wij waren hadden nog geen slaap. Na vier films in het donker te hebben gekeken en een snurkende Chinees voor ons en wat  turbulentie boven China werden te oogjes wel moe, maar toen kwam het ontbijt al 😃. Na 11 uur en 10 minuten vliegen, keurig  op tijd in Hongkong geland, maar wel een nachtje overgeslagen. Na de immigratie perikelen en de koffers te hebben opgepikt reden we met een taxi naar Hongkong in het Mong Kok district naar ons hotel. Nog steeds rijden ze er links en is er nog veel herkenbaar van de Engelese kolonie die al weer 20 jaar geleden werd overgedragen aan China. Natuurlijk nog geen kamer voor ons gereed om 07.30 uur, plus we wilde ons ritme aanpassen dus zolang mogelijk opblijven, vervolgens een poosje slapen en dan weer in het ritme van Hongkong naar bed. Koffers afgegeven en op pad om de stad te verkennen. Het idee was om naar de bloemenmarkt te lopen en daar een bak koffie te drinken en kijken wat we verder zouden doen. Maar om 0830 uur  bleken er nog weinig marktkooplui wakker. Een kop koffie gedronken en bepaald hoe de ochtend verder in te vullen, plan was om 1200 uur te gaan slapen. Besloten om langs  wat bezienswaardigheden zoals Ladies Markt  te lopen,  ook hier bleek nog geen verkoop te zijn. Alleen marktkooplui met het opbouwen van hun kraam op zich al een bezienswaardigheid. Na wat navragen bleek Hongkong op straat te leven van 11.00 tot 23.00 uur. Alleen de verschillende Food markten bleken open. Deze bleken verspreid over het Mong Kok gebied te liggen iedereen heeft dan ongeveer een verkoopplekje op straat van ca. 4 m2, met plaatjes van presentatie. Veel levende vis in kleine bakken en volledige varkens aan het spit, eigenlijk alles qua food wel gezien. Daarnaast moesten we constateren dat dit deel van de stad behoorlijk vervuild is, soms konden we begrijpen dat mensen een monddoekje voor  hadden. Dit in tegenstelling tot het financiële district op Hongkong, hier leeft de upper ten en kwamen we dure auto’s tegen. Uiteindelijk om 12.30 uur gaan slapen tot 17.00 uur om vervolgens de avondmarkt van Temple Street te bezoeken. Hier krijg je een goed idee hoe de Chinezen op straat leven, met kom soep, rijst etc. Of netjes in de rij voor de vele restaurantjes die de plaatselijke bevolking van eten voorziet. Opmerkelijk is dat iedereen netjes in de rij blijft tot hij aan de beurt is, dit geldt ook bij Bus en Taxi haltes. Wij vonden Temple Street een geweldige belevenis die om 23.00 uur nog vol met mensen was. Na een drankje in het Hotel waande we ons even weer in Noorwegen met €8,00 voor een biertje en €12,00 voor een wijntje. We sliepen er wel goed op. Vandaag  9/12 na een goede nacht en ontbijt op weg gegaan naar ons bezoek aan de Peak en de langste roltrap van de wereld. Het bleek alleen een hele toer om een taxi voor Queens Road - Central Mid op Hongkong eiland te krijgen die ons naar Hongkong eiland wilde brengen, met de hulp van de portier van het hotel lukte het eindelijk. Vervolgens kostte het drie portiers en  ons bijna 5 minuten om uit te leggen waar we naar toe wilde. We wilde naar het  bekende Central Mid op Hongkong eiland waar de langste roltrap van de wereld begint. Bleek dat de Taxi’s alleen rijden in hun eigen gebieden dus  Kowloon of  Hongkong eiland maar niet tussen deze twee gebieden, dit gebeurde ook op de terugweg. Uiteindelijk op de plek van bestemming gekomen en konden we beginnen aan de klim omhoog van 135 mtr. via een 800 mtr lange  roltrap die een paar keer wordt onderbroken door een straat en waardoor je het gebied hier omheen kunt verkennen. De roltrap gaat ‘s morgens omlaag om alle  forensen van boven naar het financiële gebied beneden te brengen en de rest van de dag gaat hij omhoog  En wij konden hem goed gebruiken om een deel omhoog te komen en het laatste stukje te lopen voor het station van de Peak tram. Daar aangekomen begon het circus om in de tram te komen, een uur in een soort van Elfteling rij gestaan en aangekomen bij de kassa bleken onze online tickets in Nederland besteld niet geldig, warrig verhaal over verschillende bedrijven, kortom opnieuw kaarten gekocht en thuis maar weer claimen. Laatse rij om in de tram te komen bleek kort te duren omdat de Tram om de 8 minuten gaat.  Na een rit van 10 minuten eindigt de tram in de  Peaktower, wat een en al commercie is waar je door moet met nog 6 roltrappen te gaan. Het Peak terras op 428 mtr is wel  schitterend, mooie plek voor foto ‘s alleen het zicht was niet helder, vanwege lichte smog door warm weer en geen wind. Na de foto’s in een Sushi restaurant van een lunch genoten. Toen we buiten kwamen bleek de rij om terug te gaan nog groter  dan heen, dus besloten om een taxi te pakken, nu dat bleek niet mee te vallen vanwege hetzelfde probleem als de heenreis, toen besloten het in twee etappes op te delen en de eerste Taxi genomen naar ons vertrekpunt en te kijken of we dan  weer eentje konden vinden die ons naar Kowloon wilde brengen. Dit lukte snel en deze jonge Chinese taxichauffeur vertelde onderweg een aantal bijzonderheden die we niet altijd begrepen vanwege z’n slechte Engels, maar er wordt ergens waar we langs reden  een nog hogere toren gebouwd en de laatste tip een restaurant waar de locals komen hebben we ‘s avonds opgevolgd. Dit bleek een hele belevenis, want we waren de enige Europeanen en de serveerster  leek ons  eigenlijk al weer weg te willen hebben. Niemand die goed Engels sprak om uit te leggen wat je wilde van de kaart. Inmiddels werden er twee glazen thee op tafel gesmeten en konden we  met handen en voeten twee keer soep van de dag met noedels en twee keer een schotel met gans en varken van de BBQ bestellen. Je raad het al we kregen een grote kom soep met de gans en het varken erin. 😂  Met de smaak was niets mee, maar de bediening was ..... De dag is weer om, morgen nog wat laatse dingen bekijken en dan vliegen we om 20.45 uur naar Christchurch en kan de echte reis beginnen. Het is een heel verhaal geworden ik zal proberen het wat korter te doen in het vervolg, maar hoor graag jullie feedback op deze blog

1. Wijnand:
    10 december 2017
    Heel leuk om te lezen hoe hoe chaotisch het kan zijn en hoe relaxed jullie dit oppakken. Nu op naar het land der dromen....
  2. Ilona:
    10 december 2017
    Wat gaaf om te lezen wat jullie doen en hoe dat het allemaal gaat! Ben blok dat jullie genieten.. Kan niet wachten op het volgende verhaal! Goede reis alvast naar New Zeeland! Dikke kus
  3. Tineke:
    10 december 2017
    Wat een belevenis mensen. Ja het is er zo groot en chaotisch. Wel genieten zeg. Nu zijn jullie pas 2 dagen weg en het is al een hele belevenis. Wat moet dat geweldig zijn geweest zo,n hoogte. Ik laat het ook aan Ed lezen , goedevlucht. Leuk hoor het reisverslag. Zo gaan wij ook een beetje met jullie mee. Liefs vanuit Uden.
  4. Diddy de Sain:
    Leuk om te lezen, Jaap. Zie het zo voor me.😃
  5. Hessel:
    10 december 2017
    Fantastisch Jaap, niks niet te lang hoor. Krijg een beetje het gevoel met jullie mee te gaan op reis. De taalproblemen maken het er niet makkelijker op. Maar een indrukwekkende start van jullie reis!!
  6. Jesper de hoop:
    10 december 2017
    Pa&ma geniet er van. Veilige vlucht.
    En jullie blog is niet te lang😀.
    De komende 7 weken elke dag een nieuwe belevenis en nieuwe indrukken dus zo'n blog komt ook van pas om jullie herinneringen vast te leggen.
    Nogmaals geniet er van .
    Gr uit Gémert
    Jesper&Mandy en natuurlijk Jari & Liam.
  7. Anton van den Hoek.:
    10 december 2017
    Prima verslag hoor broer.
    Idd niks te lang geweldig om te lezen wat jullie zoal beleven.
    We konden er zelfs om lachen.
    Zagen het al voor ons jullie zo in het restaurant.😂 Hopelijk goede vlucht naar nieuw Zeeland. Groet pa Anton en Truus. 🥂
  8. Jos:
    10 december 2017
    Prachtig verslag van een mooie belevenis. Erg leuk om te lezen.
    Geniet ervan!
  9. Fenny:
    12 december 2017
    Wat leuk om jullie reacties allemaal te lezen.
    Wij genieten samen, hebben veel lol en lachen wat af, de reis is heerlijk relaxt qua tijdschema.
    Jaap is druk met de blog en ik houd een dagboek bij voor de kids. Zijn ‘s avonds samen druk aan het schrijven om jullie mee te laten genieten van onze bijzondere reis