Milford sound

25 december 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 22 december,

Vanmorgen lekker even gerelaxt en van ons ontbijt genoten. Beetje de omgeving van de Cottage bekeken en koffie gedronken. Het is hier een mooi gebied en veel NZ’ers en toeristen komen hier voor de mogelijkheid om dagtochten te maken op de verschillende fjorden of om te wandelen. Hier starten hele bekende tracks door de bergen heen, waarin je dagen achter elkaar kunt wandelen en overnacht in hutten. Sommige tracks zij zo gewild, dat deze voor 2018 al zijn volgeboekt. De meest bekende hier is de Kepler track die 60 km is en je voert langs Lake Anau, omhoog naar Mount Luxmore en dan dalen naar Lake Manapouri. Voor vandaag hadden we  besloten  om de Milford Road te rijden, die voert van Lake Te Anau naar de Milford Sound. Ja, ze noemen het hier geen fjorden, verschil zit in het ontstaan. De Noorse fjorden zij ontstaan door de druk van gletsjers in de ijstijd en de sounds in New Zealand zijn ontstaan door het uitslijten van de bergen door rivierwater en waardoor valleien waren ontstaan die later bij het stijgen van het water in de ijstijd weer zijn volgelopen. In de praktijk zie ik het verschil niet.😄 De Milford Road staat op de wereld erfgoedlijst vanwege zijn schoonheid en gevarieerdheid van landschap. je moet er even tijd voor nemen want de afstand is 121 km en met alle uitstapje onderweg kan het wel oplopen tot 3,5 uur. We zijn om 12.30uur vertrokken van ons Cottage en het bleek inderdaad en hele mooie route, vanaf het begin stijgt de weg langzaam omhoog en kun je Lake Te Anau vanaf boven bekijken en daardoor heb je mooie viewpoints. Daarna kom je bij Te Anau downs, waar de boot vertrekt die je weg brengt naar het startpunt van de Milford track (55 km) Daarna daalt de weg weer naar de Eglinton vallei, genoemd naar de rivier die hier doorheen stroomt, nou ja rivier in de zomer is het een rivierbedding met een beekje erin. Op het eind van de Eglinton vallei liggen de 3 mirrors lakes, die als een spiegel zo glad zijn, dat je de bergen er in kunt zien spiegelen. Wij zijn hier uitgestapt en hebben een stuk langs het meer gelopen en via een aangelegd pad over een deel van het meer heb zicht  op wat er in het meer leeft. Overal waar we komen krijgen we via borden uitleg over wat je ziet, welke dieren er leven, etc. Prachtig stukje natuur. Na een stukje rijden kom je bij Lake Gunn, waar eenvoudige wandelroutes zijn uitgezet van 45 minuten, die deels lopen via de prachtige bossen aan de zijkant van het meer. De volgende stop is The Divide ( een Shelter) waar de Routeburn track begint (39km), geen parkeerplaats meer te vinden, zo druk dat je af vraagt of je ze hier geen file lopen, maar op die afstand zal het wel meevallen. Hier Is ook een busstop  die tussen Te Anau en de Milford Road rijdt. De weg gaat nu behoorlijk stijgen en brengt je naar de Homer tunnel die tussen 1938 - 1954 is aangelegd. Onderweg kom je nog langs een waterval, die we op de trerugweg zullen bekijken. Het is inmiddels 15.30 uur en we zijn nog niet bij het eindpunt. Bij de Homer tunnel aangekomen is er een verkeerslicht die de doorgang van de 1200 mtr lange tunnel regelt. Eenmaal in de tunnel is er niet veel veranderd sinds 1954 denk ik. Slechte verlichting, smal, slecht wegdek je begrijpt waarom de tunnel qua verkeer gereguleerd wordt tussen 6am en 8pm. Als je er doorheen bent heb je mooi uitzicht over de Cleddau  vallei waar ook de Cleaddau  doorheen stroom en de Cleddau  waterval is. Het bezoek aan de waterval laten we even aan ons voorbij gaan. De weg gaat steil  naar beneden en moet met de Rav4 flink bijremmen.  Toch even omschakelen naar hand, zodat we wat meer op de versnelling kunnen remmen. Uiteindelijk komen we aan bij de Milford sound en dat valt eigenlijk tegen want je eindigt op de punt van de sound in een kleine baai  op een parkeerplaats. Je kunt hier niet wandelen of zo. Hier vertrekken alle boten voor dagtochten met of zonder overnachting op de Milford sound. De Milford sound is naar verhouding klein en heeft een lengte van 14km tot aan de ingang aan de Tasman zee. Toch even rond gewandeld en wat foto’s gemaakt en dan tanken. Dat bleek een uitdaging want het was een automaat en die werkte naar het bleek vreemd. Creditkaart  erin, tanken en betalen zou je verwachten. Maar hij gaf niets aan, als je  klaar was met tanken. Mijn voorganger was niet overtuigd dat zijn kaart was afgemeld en wilde niet dat ik ging tanken, ik zei dat is toch niet erg, maar daar dacht hij anders over. Met vereende krachten het systeem ontrafeld en zodra je weer ophangt wordt het bedrag gekoppeld aan de kaart en moet je even wachten voor hij weer vrij wordt gegeven.  Thuis nog even gecheckt  maar alleen het eigen bedrag was afgeschreven. 😅 Vervolgens de weg terug gereden en gestopt bij de waterval en een paar foto stops. Bij de Cottage aangekomen was het inmiddels 1830uur en is Fenny begonnen met het eten, wokgroente, kip en een parel couscous. Naar het bleek moest je deze als rijst koken, maar Fenny was anders begonnen, met de gedachte dat je het in heet water moest wellen. Herstelt en van een prima maaltijd genoten. Gezien het programma van de komende twee dagen in de Doubtful sound, even overlegd wat te doen met met onze koffers, we mochten alleen maar spullen voor een overnachting meenemen. Straks even vragen aan Catherine, haar man werkt immers op de boot die dagtochten maakt in de Doubtful sound. Toen Catherine langs kwam, bleek ze alvast afscheid te willen nemen omdat zij morgen voor 0900 uur naar haar werk moest. We hebben haar de vraag gesteld over de koffers en uiteindelijk afgesproken dat deze bij haar in het washok gestald konden worden om zondag weer op te halen. Een afscheid is niet nodig omdat morgen onze vertrektijd ook rond 0900 uur is, om op tijd bij het  verzamelpunt te zijn. Morgen gaan we varen op de Doubtful Sound incl. overnachting en hebben dit aan het thuisfront en volgers laten weten, tot over twee dagen.

1. Wijnand:
    25 december 2017
    Leuke verhalen en wat mooie foto’s.
    Fijne kerstdagen 🎄
  2. Tineke:
    26 december 2017
    Wel lekker zeker weer even zelf koken? Mooie foto's. Tot na de kerst. Nu zitten jullie op zee? Fijne dagen. Tineke