Gloeiwormen of te wel Glowworms

24 december 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Donderdag 21 december,

We hebben de 1e nacht achter de rug in onze Cottage, wat een stilte hier en aardedonker. We hebben lekker uitgeslapen en kunnen nu ons eigen ontbijt gaan voorbereiden. Lekker om weer even zelf te kunnen bepalen wat je eet, niet dat het eten niet goed is in de B&B’s die we achter de rug hebben, maar even niet een keuze tussen continental of full englisch breakfast. Vandaag lekker rustig opstarten, we hoeven ons vanmiddag te melden bij een excursie die we gaan doen. Dus even wat zaken uitzoeken over de komende dagen en het laatste stukje blog bijwerken en dan uploaden. Vanmiddag gaan we een grot (cave) bezoeken waarin glowworms leven.   Gloeiwormen zijn de vleugelloze familieleden van het vuurvliegje. Deze vorm leeft in Nieuw Zeeland in twee grotten, 1 grot op het Noordereiland, genaamd Waitomo en een in Te Anau op het Zuidereiland, waar wij nu zijn. We hadden de tickets al geboekt vanuit Nederland en we hadden gekozen voor een tocht die om 14.00 uur begon en moesten ons daarvoor om 13.40 uur melden op het ticketbureau in Te Anau. Je zult begrijpen dat we niet de enige waren die dit wel eens wilde zien. Toen we onze tickets hadden opgehaald moesten we op de boot wachten die ons over Lake Te Anau naar de grot zou brengen. Een groep van 80 ging met ons mee op pad. Het was een catamaran boot, die als het ware over her water glijdt. Na een overtocht van 25 minuten kwamen we bij de aanlegsteiger van de grot en daar stond de vorige groep al te wachten om weer terug te kunnen naar Te Anau. Onze groep werd in kleine groepen verdeeld, vanwege veiligheid, maar ook vanwege de rust die men wil waarborgen tijdens het bezoek aan de grot. Wij zaten bij de laatste groepen en werden gevraagd om mee te gaan naar het bezoekerscentrum, hier kregen we koffie of thee en kregen uitleg of wat een gloeiworm is en hoe zijn leven eruit ziet. Het verhaal wordt hier gehouden en niet in de grot omdat er nog snelstromend water doorheen raast, waardoor het op sommige plekken moeilijk is om als gids je verstaanbaar te maken. Daarom wordt de grot ook wel de “The Cave of the Stirling Water“  genoemd. Hierbij  een korte samnvatting van het verhaal. Het ontstaat allemaal met een eitje, daar komt een larve uit, die na een periode gaat verpoppen en een vlieg wordt. Het mannetje heeft eigenlijk geen functie meer en die leeft daarna nog maximaal 5 dagen. Het vrouwtje legt haar eieren en sterft dan onmiddellijk. De totale cyclus is ongeveer iets meer dan 10 maanden. Daarvan is de larve periode het grootst die duurt 9 maanden. De vrouwtjes  leggen de eieren in het donker tegen het plafond van een grot  en de larve hangt daarna ook aan het plafond. De larve moet natuurlijk groeien en en daarom eten. Het verbazingwekkende is dat de gloeiwrom dit doet door een vorm van vissen. Doordater er water door de grot stroomt worden er ook allemaal insecten meegevoerd. Om deze insecten in het donker aan te trekken maakt de gloeiworm gebruikt van zijn lampje, Dit werkt d.v.v. een chemisch proces in zijn lichaam, waardoor z’n staart oplicht. Het werkt een beetje als het aansteken van een lucifer die met het extract van het doosje in contact komt. Door de aantrekking van het lampje komt het insect hierop af en maakt de gloeiworm een vorm van visdraden waaraan een kleverige stof zit. De visdraden kunnen tussen de 20 en 150mm lang worden en doordat zij voorzien zijn van een giftige stof, wordt de vangst meteen verdoofd. Vervolgens kan er gegeten worden door  het ophalen van de visdraad.  De groep gaat nu door na de volgende fase en dat is buitengebied van de grot en krijgt nog uitleg over de vegetatie en dieren die hier voorkomen en van het laatste zijn er maar heel weing. En dan is het zover de groep krijgt de laatste instructies over veiligheid en de mededeling dat de ingang  maar 1 mtr hoog  is, dus uitkijken met het hoofd en ook het pad gat soms kort langs de grotwand, die ook vervelende uitsteeksels heeft die niet meegeven.  Op verschillende platforms krijg je nog uitleg over de onstaans geschiedenis  van grotten en wordt aangegeven dat deze grot nog niet lang bestaat want er hebben zich nog geen stalagmieten en stalactieten. Het water stroom erg hard door de grot en heeft zelfs watervallen. We zijn wel vaker in grotten geweest maar elke keer boeit het weer. Hele grote ruimtes die standaard de Cathedral worden genoemd en mooie  ronde vormen van het uitslijten van het  water. Vervolgens wordt het wat donkerde en laat de gids met gedimd licht van zijn zaklamp de visdraden van de gloeiworm zien. Wat een mooi gezicht en tegelijk wonderbaarlijk dat dit soort leven bestaat. Na een 20 minuten lopen over een aangelegd pad komen we bij een totaal verduistert platform terecht. De gids legt uit dat we in een bootje gaan en dat er aan beide kanten van de midden bank  6 personen kunnen zitten en tijdens het varen moet het absoluut stil zijn om de omgeving zo natuurlijk mogelijk te houden, het advies is om.voeten en handen binnen de boot te houden, want af en toe zullen we de rand van de tunnel raken. O, ja en bij aankomst was er al gezegd geen foto’s en telefoons uit. Aan het plafond worden steeds meer gloeiwormen zichtbaar het is alsof je naar een sterrenweg stelsel zit te kijken. Op het eind is een grote kamer, waar de boot net kan draaien en kom je met je hoofd vlak onder de gloeiwormen. Adembenemend mooi is dit, in volledige stilte kijken naar gloeiwormen is kijken naar een sterrenhemel met allemaal verschillende  vormen van gloeiwormen bij elkaar.  Na een tijdje vaar je terug en blijf je lang aan dat bijzondere denken wat je net gezien hebt. Daarna is het een retourtje, uit de grot, wachten op de boot en terug maar Te Anau. We hebben er nog lang over nagepraat met z’n tweeën zo bijzonder vonden we het. Het was vandaag wel prachtig weer en we hebben besloten om de barbeque te gaan gebruiken. Dus vlees gekocht en andere ingrediënten en toen op weg naar huis. Catherine kwam even melden dat ze een kerstfeest bijeenkomst had van het werk. Ze werk op een vogel opvang/reservaat in Te Anau. Ze zag Fenny d’ r nagels en vond die zo mooi en ook de nagellak. Dus als meiden onder elkaar werd deze uitgewisseld en zou ze deze straks terugbrengen. Toen ze wegging kwam ze terug in een mooie jurk en de nagels gelakt maar niet afgewerkt, Fenny moest wel lachen. Wij zijn gaan bbq’en en hebben heerlijk gegeten. Na een tijdje kwam Moss (de hond) langs en die bleef maar piepen, dus ik zei,  what do you want, en  liep met hem mee. Vervolgens pakte hij een grote stevige tak op en de boodschap was duidelijk hij wilde spelen. Dus stok weggooien, wedstrijdje stoktrekken en nog een tijdje met een tennisbal gegooid die je niet meer terug vond in z’n mond.😂  Na een tijdje vond hij het wel welletjes  en ging hij de tuin in om wat te drinken en daarna languit in het gras te gaan liggen. Wij hebben in het avond zonnetje nog op de veranda koffie gedronken en de dag van morgen doorgenomen. Rustig opstarten en dan een tocht in de omgeving. Het wordt ‘s avonds / nachts best wel koud, dus wel weer naar binnen gegaan, met de verwachting dat het morgen weer mooi zal zijn.

1. Hessel:
    25 december 2017
    Wat een bijzondere excursie!!
  2. Tineke:
    26 december 2017
    Wat een geweldige ervaring moet dat geweest zijn in de grot? Jullie maken wel een hele mooie reis en zien zoveel. Wij wensen jullie een gelukkig kerstfeest. Als ik dit schrikt is het voor jullie al voorbij. Daar kennen ze geen tweede kerstdag. Hier begint de dag. Wij zijn vanmiddag uitgenodigd bij Niels en gezin met Merel en de meisjes. Ze gaan Indisch koken. Dus heerlijk voor Ed. Het weer is niets miesserig. Bij jullie is het beter toeven. Maar dan moet je zover vliegen om even langs te komen. Groetjes van ons.