Aankomst in Lake Wanaka voor Kerst

25 december 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Zondag 24 december en Maandag 1e kerstdag 25 december

Nadat we de koffers hadden opgehaald bij Catherine zijn via de SH 94 en SH 97 op de SH 6 gekomen en naar het noordwesten gereden. Het was inmiddels 12.30 uur  en moesten dus nog best wel een stukje rijden om in Wanaka te komen. Google Maps  gaf aan dat het ongeveer 3 uur zou duren. Het is wederom een weg die door de glooiende heuvels loopt en waar veel veeteelt wordt gehouden. Toch zijn de sfeer beelden wel weer steeds anders. We zijn de eerste 1,5 uur niet gestopt, maar  hebben onderweg in Garston in the middle of nowhere, koffie takeaway en een hamburger gekocht die werd verkocht door twee jonge meiden vanuit een caravan trailer, genaamd The Bomb. Zowel de koffie als de hamburger waren erg goed. We hadden alleen ontbijt genoten op de boot en daarna niets meer, vandaar dat we even onze honger moesten stillen. Met een volle maag weer op reis en kwamen we langs Lake wakatipu, een langwerpig meer, waar Queenstown ook aan ligt. Vervolgens kom je langs Lake Hayes en Arrowtown en rijd je richting het skigebied Cardrona. Arrowtown is een oud mijnwerkers stadje, waar in 1862 goud werd gevonden. De route naar boven is mooi en geeft een  mooi viewpoint over de vallei. Nadat je over het ski gebied bent gereden dan ga je in een steile afdaling richting Lake Wanaka. SH 6 eindigt in en T- splitsing met de SH 84 vlak voor Lake Wanaka. Het dorp is rechtsaf, onze B&B ligt aan de linkerzijde op ongeveer 200 mtr van het meer. B&B Homestead bleek weer een goede keuze te zijn, volledig van hout gebouwd en ook in de inrichting is veel hout gebruikt. We hadden een kamer die uit keek op een grasveld en richting het meer (niet zichtbaar) en aan beide kanten een Cottage aan het hoofdgebouw vastgebouwd voor meerdere personen en zelfverzorgend. Kennis gemaakt met de eigenaresse Karen en haar hond (tackel) genaamd Nelly, die ons vervolgens de kamer  en verblijfsruimten liet zien. Daarna alles uitgepakt en ingericht Het was nog steeds prachtig weer, dus besloten om lekker te gaan lopen naar het dorp op zo’n 900 mtr. op zoek naar een restaurant. We gaan naar een Italiaan genaamd Francesca’s Italiaan Kitchen. Bij aankomst had deze echter geen plaats meer vrij, konden nog om 2100 uur terecht, maar dat vonden we wat laat. Na wat rondslenteren zijn we uiteindelijk op kerstavond in de herberg Speight’s Ale house terecht gekomen. We hebben daar buiten gezeten en lekker gegeten. Omdat we buiten zaten moesten we wel zelf binnen bestellen en vast afrekenen, je krijgt een nummer mee en daarna krijg je geserveerd. Met volle buik de terugweg aanvaard, het was inmiddels aan het strand een stuk rustiger geworden en we kregen spijt dat we geen jasje hadden meegenomen want er stond ineens een frisse wind vanaf het meer. Op het eind was de jeugd nog aan het bbq’en op gemeentelijke barbecue met kerstliedjes op de achtergrond. Verder nog weinig gemerkt dat dat het kerst is weinig kerstverlichting in de tuinen. In onze B&B staat wel een kerstboom in de zit/ontbijtkamer met sfeerverlichting en hier en daar wat kerst decoratie. We konden niet meer buiten zitten omdat het flink afkoelde,  dus binnen aan de ontbijttafel met stroom aan de blog gewerkt. We stoppen op tijd, want we waren allebei vroeg wakker door de opgestarte generator op de boot. Het zou een kerst worden die heel anders zou zijn dan we gewend waren.

‘s  Morgens uitgeslapen, het was immers 1e kerstdag en toen naar het ontbijt.  Het zou in de koelkast staan want Karen was bij een tante in Cromwell uitgenodigd voor een champagne ontbijt. Toen we gingen eten bleek een stel uit Duitsland al aan het ontbijt te zitten en klaar waren. Het was een continental ontbijt omdat Karen vandaag niets warms kon maken. Dus aan de muesli en toast. Na een kwartiertje kwam er nog een koppel binnen, wat Amerikanen bleken te zijn en uit Chicago kwamen. Gisteren hadden we al kennis gemaakt met zoals wij hem noemde de Opa uit Dunedin, die met het gezin van z’n  zoon en schoonmoeder in een van de Cottages zaten om Kerstfeest in Wanaka  te vieren. Telkens als Opa langs kwam maakte hij een praatje en was hij geïnteresseerd wat we deden of wat we gingen doen. Hij had dan altijd iets te vertellen over het onderwerp of kon er adviezen over geven. Na het ontbijt zijn we wat zaken die waren blijven liggen gaan oppakken, zoals een donkere was draaien en hoe deze op te hangen. Fenny vond een droogrek en die maar onder de veranda gezet omdat het dan altijd droog stond. Dit bleek een goede ingave, want een uurtje later begon het te druppen, wat overging in regen. Mede daardoor de ochtend rustig doorgebracht en aan het blog gewerkt en Fenny voor het eerst begonnen met lezen op de E-reader. Toen het wat droger werd zijn er toch maar op uitgegaan. We hadden besloten een stukje rond het meer te rijden. Eenmaal in de auto begon het weer harder te regenen en zagen we dat Wanaka vergeleken met gisteren nagenoeg uitgestorven was. Door het dorp gereden, bleken ze daar een puzzleworld  te hebben. Het was er druk met gezinnen en daarna  een stuk richting de westcoast gereden met de bedoeling een weg langs het meer te vinden. Dat bleek nog niet eenvoudig en besloten we maar richting een aangegeven beach te rijden. Deze weg eindigende in een leisteen weg  en privé terrein, dus wel Beach, maar geen weg langs het meer. Gezien het weer en de tijd, we hadden om 1700 uur gereserveerd voor kerstdiner bij The Landing zijn we maar weer richting B&B gereden. Daar hebben we nog even thee gedronken en wat gelezen. Het begon ook weer op te klaren en een uurtje later scheen de zon weer en hebben we nog lekker buiten gezeten op de veranda. Na ons omgekleed te hebben zijn we naar het restaurant gereden,  ‘s Middags al gekeken waar het restaurant was in het dorp , dus het was niet moeilijk meer om het vinden en konden vlakbij parkeren. Het was inmiddels zonnig en warm geworden toen we naar binnen gingen. Het restaurant lag op de eerste verdieping en bij de ingang ons aangemeld. Gelukkig stond de reservering in de computer. Nadat de plaatsen waren toegewezen kwam er een serveerster vragen of we water wilde hebben.Toen ze terug kwam om de drank op te nemen vroeg ze hoe de dag was geweest en waar we vandaan kwamen. Wij ons verhaaltje weer afgestoken en toen bleek zijn een Nederlandse vader te hebben die uit Apeldoorn kwam. Wij waren natuurlijk benieuwd hoe hij heette, hij 54 jaar en zijn naam was Gert Kruis. Wel een leuke toevalligheid dat je weer iemand treft met een verbinding naar Nederland. Fenny kende wel een Kruis familie uit Apeldoorn en die had een Wibra zaak op orderplein. Maar deze Kruis bleek geen zus te hebben, dus dat spoor liep dood. Toen we in Nederland het menu doorgenomen hadden, wisten we niet helemaal wat we verwachtte konden. Er stond wel vaak dezelfde combinatie op het menu. Maar het bleken hele mooie gerechten te zijn en goed van smaak. Alleen het dessert viel tegen, het leek wel bevroren koek en mousse. Toch was het blijkbaar goed, want om ons heen werd het wel op gegeten. Al met al een al een heerlijk 5 gangen menu zonder kerstsfeer, geen boom en geen decoratie. En de zon scheen volop naar binnen. Het is geen kerst zoals we gewend waren. Terug naar de B&B en toen we verrast werden door een video call van onze kids met aanhang en kleinkinderen. Die zaten met  z’n allen bij Maurits en Ilona thuis  voor een gezamenlijke brunch. Leuk dat de traditie om bij elkaar te zijn tijdens Kerst werd voorgezet bij afwezigheid van ons. Iedereen weer gezien en gesproken en hun even de B&B laten zien via de video verbinding. We gingen met een fijn gevoel naar bed. Morgen hebben we weer een activiteit gepland.

1. Tineke:
    28 december 2017
    Dat is wat Fenny niet eens tijd om te lezen? Maar wel veen indrukmen om te verwerken?
    Het kerstdiner zag er ook lekker uit. Ja een heel andere kerst dan jullie verwend zijn.
    Leuk dat kontact met de kinderen, en dat ze gezellig bij elkaar zijn.
    Hier verder alles oké. Veel regen maar het weekend 12 graden geen kerstweer. Maar ook geen zon. Grt. Tineke
  2. Fenny:
    30 december 2017
    Hebben best wel een druk programma om zoveel mogelijk te zien, doen ook zoveel indrukken op en schrijven ‘s avonds alles op.
    Liggen er vaak op tijd in, en ik slaap heel veel in de auto, weet niet waar ik al die slaap vandaan haal🧐